EMOČNÍ INTELIGENCE

Emoční inteligence je schopnost zvládání emocí.

Úvod ▪️ Slovník pojmů ▪️ Emoční inteligence

Když se řekne "emoční inteligence"

Pojem emoční inteligence uvedli poprvé v roce 1990 P. Salovey a J. D. Mayer, a později ji zpopularizoval Daniel Goleman ve své stejnojmenné knize, vydané v roce 1995. Lze ji obecně chápat jako schopnost zvládání emocí a umění vcítit se do emocí ostatních jedinců.

Když se poprvé objevil termín emoční inteligence, přišlo se současně na zajímavou věc – průměrně inteligentní lidé mají vyšší emoční inteligenci (EQ) než lidé nadprůměrně inteligentní (ti s vysokým IQ). Tato anomálie zcela zpochybnila dosavadní předpoklad, že vysoké IQ je jediným zdrojem úspěchu.

Goleman dokonce tvrdí, že úspěšnost manažera je dána především vysokým EQ - vzdělání a „tvrdé dovednosti“ vidí jen jako jakousi „vstupenku do světa byznysu“. Emoční inteligence se těžko definuje – jde totiž o všechno to, co ovlivňuje, jak zvládáme své chování, a co formuje naše osobní rozhodnutí, ale dá se měřit pomocí uznávaných a ověřených testů.


Zajímavé články o firemním i osobním rozvoji

Pomocí mindfulness můžete snížit stres v práci
Poslední dobou je u vás všechno strašně hektické. Na obědě vůbec nemyslíte na jídlo. Hlavou se vám honí hromada nevyřízených mejlů, šéf tlačí na report za minulý měsíc, do toho…
Přečíst článek
Tyhle knihy byste si měli přečíst, pokud to myslíte s osobním rozvojem vážně.
Přečíst článek