KOUČINK, KOUČOVÁNÍ
Z angličtiny Coach (kočár, dostavník).
Když se řekne "koučink"
Při koučování dochází k přesunu z bodu A do bodu B. Kouč je ten, který tento posun zprostředkovává a koučovaného doprovází tak, aby v bodě B byl rychleji, s méně chybami a s vyšší motivací.
Koučování je způsob vedení lidí a podřízených, při kterém jsou kouč a koučovaný partneři. I proto bývá kouč někdy externista, aby bylo zaručeno to, že jde o partnerství, nikoliv o hrané partnerství, avšak s realitou, že koučovaný má strach přemýšlet před koučem-vedoucím.
Cílem koučování je posun zaměstnance či manažera o znatelný kus vpřed (ideálně z definovaného současného bodu A do definovaného bodu B).
Hlavním nástrojem koučování jsou otázky vedoucí k posunu. Nemělo by jít o otázky, kde je jasné, že kouč zná odpověď a jen testuje, zda ji zná i koučovaný (toto je mentoring, ve kterém je efektivnější přímo říci co a jak má pracovník udělat). Koučovaný by v podstatě neměl znát odpověď, nebo aspoň mít svůj názor, ale připouštět, že odpověď koučovaného může být ještě lepší,než jeho názor.
Koučování má své techniky a metodiky - v jaké fázi kdy a na co se ptát, místo hodnocení se opět ptát na možné následky nějakého rozhodnutí.
Výstupem koučování v byznyse bývá definovaný bod B (nebo aspoň mezník). Definován znamená v čase a kvalitě.
Příklady:
- 30. června chci umět anglicky na úrovni 3+.
- Bod B znamená, že na konci roku budeme mít 99% kvalitu (0,1% chybovost). Nyní je kvalita 97% a opatřeními a) b) c), které uděláme v červnu, srpnu a září, dosáhneme zlepšení, které v říjnu vyhodnotíme a poté si potvrdíme správnou cestu, nebo vytvoříme další kroky ke zlepšení.
V tomto případě je to koučovaný, který si definoval jak čísla, tak opatření. Má tak daleko větší motivaci vše zrealizovat, protože to jsou jeho "vlastní" čísla a jeho plán.
Zajímavé články o firemním i osobním rozvoji