ZPĚTNÁ VAZBA
Zpětná vazba je proces v komunikaci, kdy příjemce vyhodnotí přijaté sdělení.
Když se řekne "zpětná vazba"
Nejjednodušší systém zpětné vazby známe například z termostatu. Čidlo oznámí příliš vysokou teplotu a vyšle pokyn k vypnutí, nebo naopak zapnutí. K tomu je však zapotřebí definice oné teploty, při které se dávají pokyny zapnout a vypnout.
Stejně tak, pokud vedoucí poskytuje zpětnou vazbu svému podřízenému (může to být i naopak, či kolega kolegovi, nebo zákazníkovi), pak by mělo být oběma stranám známo ono měřítko, podle čeho se posuzuje, zda to bylo dobré či špatné.
Kvalitní zpětnou vazbu lez poskytnout jen tam, kde je dobře definováno měřítko hodnocení. Pokud kritizovaný nezná měřítko hodnocení, pak se cítí ukřivděně.
Naopak, pokud zná dobře měřítko hodnocení, pak vedoucímu stačí obyčejné dvě otázky:
- Jaké bylo měřítko?
- A jak jsi to udělal ty?
Stejně jako čidla termostatu vyhodnocují teplotu průběžně (nejen jednou za rok), tak i vedoucí by měl vyhodnocovat a poskytovat zpětnou vazbu pracovníkům průběžně - ideálně při každé poradě, či po každém uzavřeném souboru úkolů.
Součástí moudré zpětné vazby není jen pouhé - dobře či špatně, ale třeba i širší škála (v procentech), dále upozornění, na co si dát příště pozor a co udělat, aby příště nedošlo k onomu kritizovanému nedostatku.
Poskytování zpětné vazby je jednou ze základních dovedností každého manažera. A samozřejmě, že se to lze úspěšně naučit a zlepšovat se v tom.
Zajímavé články o firemním i osobním rozvoji